Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
13.09.2007 19:56 - Село Садина
Автор: ninaantonova Категория: Изкуство   
Прочетен: 23671 Коментари: 41 Гласове:
1

Последна промяна: 23.01.2010 08:47


image

Това е моята къщичка, която обожавам и обичам много.
А сега накратко за моето село Садина, историческа справка от уикипедия, където съм редактирала и аз.

Стари легенди поставят основаването на селото много преди завладяването на днешна Североизточна България от османския военачалник Али паша през 1388 год. Най-стария османо-турски документ, в който се споменава името на селото е от 1573 год. През 1622 год. в селото имало 54 български къщи и е било част от вилаетПровадия. До 1640 год. българското население, според запазените документи, нараствало до времето на помохамеданчването на района през 60-те - 70-те години на 17-ти век. В този период българските семейства в селото намаляват почти наполовина. През 1877 год. селото имало 1480 жители и 269 къщи.

След Кримската война в селото били настанени 5-6 семейства татари, които били трудолюбиви и мирни, а след тях за две години се заселили и 10 семейства черкези, които се отнасяли много лошо с българското население. В селото са засвидетелствани много случаи на отвличания на деца, девойки и жени с цел насилствено помохамеданчване преди Освободителната война.

Преселници - българи в селото дошли само от Опака и също били капанци като садинчани. През различни периоди от неговото съществуване поселението се е местило от центалната част на котловината към хълмовете и обратно. По време на Руско-турската война от 1877-1878 год. половината село било унищожено. Садина била освободена на 31-ви юли1877 год. от 8-ми хусарски Любленски полк. Преди отстъплението на турците към Разград, те запалили около 240 къщи на избягалото българско население, което се върнало обратно в своето село по Атанасовден.

В първите години след Освобождението селото било по население най-голямото в тогавашния Разградски окръг. Турците постепенно започнали да се изселват от селото и до 1898 год. останали само 5-6 турски семейства. Днес селото е чисто българско, но с отрицателен прираст.

В селото се пази споменът за т.нар. „екзекуция на Садина“ от февруаримарт1894 год. След допълнителни парламентарни избори през януари в Поповско и Разградско избухват селски вълнения, насочени срещу манипулирането на изборните резултати от правителството на Стефан Стамболов.

image

Последва жестоката разправа със селяните в Садина, където повиканата във връзка с възникналия конфликт по време на изборитеполиция употребява оръжие, като се стига до жертви от страна на селяните. В селото е настанен военен гарнизон, който е трябвало да се грижи за реда и да се издържа и изхранва изцяло от местното население (т. нар. „екзекуция“). Опозицията извършва широкомащабна кампания срещу правителството, възползвайки се от този случай. В подкрепа на селото се организира масово събиране на хранителни продукти и помощи.

Старите селски родове преди раздробяването им са били: Барльоолу, Дели Ганьоолу, Карабялови, Коджа Жековите, Коджа Радеолу, Минкоолци, Мицоолу, Моцоолу, Пейоолар, Райчоолар, Сопоолу, Топалоолци, Ходоолу, Яланджоолу и др. Техни наследници, макар и с променени родови имена, живеят и до днес в селото.

Селото се разраства и достига най-много жители през 1934 год. - 4280 човека и постепенно започва да намалява, каквато е и сегашната му тенденция.

Облеклото на капанците image   Капански носии от Садина

В село Садина типична е т.нар. капанска шевица, която на фона на многоцветните шевици от други краища на България е в нетрадиционно тъмни тонове. Шевицата е създадена от т. нар. капанци, които живеят на територията на няколко общини в Разградска и Търговищка област, за които етнографът проф. Иван Коев изказва предположението, че са компактно запазени наследници на някогашните прабългари. Садинските капанци грижливо пазят тайната на изкуството на традиционната си носия. Капанските носии на жените са двупрестилчени, като особен интерес представлява „дървото на живота“ (още наричано „бойче“), което присъства задължително във орнаментите на ризата на жените от Садина. Мотивът присъства на женската риза от юношеска до старческа възраст. Представлява стилизирано клонче, извезано основно от черни и в по-малка степен от по-светли вълнени конци. Елемент от шевицата са и кръстчетата в турско розово. Използва се най-вече кръстатият бод.

Капанската къща“ image   Етнографският комплекс

Традиционната Капанска къща по проект към програма ФАР е превърната в Капански архитектурно-етнографски комплекс, посветен на капанците и тяхната материална и духовна култура като интересна, съхранила се почти до най-ново време, етнографска група от Североизточна България.

Крепостта „Доброселско кале“ image   Хълмът с руините на крепостта

Римската крепост „Доброселско кале“ („Ташла йол кале“) или „Крепостта на каменния път” се намира на около 3,5 км западно от Садина върху малко естествено възвишение, приличащо на могила, намиращо се в края на землището на селото, скрито в една малка долина, в близост до границата със землището на село Захари Стояново. Вероятно в миналото до него е минавал стар римски път, от който то е получило и турското си име. Доброселското дере (Коджа хенде дере), което тече в непосредствена близост до тази малка около 2 дкакрепост се влива в река Малки (Мали) Лом.

image   Част от руините на крепостта

През 1891 год. при обхождане на крепостта Карел Шкорпил вижда част от руините на крепостната стена. Днес многобройните иманярски ями, в които са намирани монети от времето на Филип II Македонски, почти цялата римска и ранновизантийска епоха, разкриват отделни отсечки от каменните зидове на различни сгради, кули и стени, споени с бял хоросан, примесен със счукани тухли. В най-високата част на крепостта е частично разкопан от иманяри стар зидан кладенец. Местността е много красива, с извори и се използва от местното население за пикници.

 









Гласувай:
1



1. sensation - Благодаря уважаема Нина,
14.09.2007 06:18
за разказа. Приятно ми беше да прочета историята на едно древно българско село запазило самобитността си. Макар написано и в строг научен ред, проличава голямата любов и гордост от историята на родния край. Пожелавам си всички българи да сме така горди с родните си места, дори и да нямат древна история.
цитирай
2. avangardi - Наистина вълшебно място,
14.09.2007 06:53
"Место където се зареждам и където просто съм като че ли в Космоса, в небитието. " - както пишеш в своя коментар до radalia. Поздрави Нина.
цитирай
3. comfy - Колко
14.09.2007 22:00
увлекателно и интересно - благодарности и... разказвай още!!! ;)*
цитирай
4. miraculousreligion - Здравей уважаема Нина Антова,
16.09.2007 16:18
Честитя ти на теб утрешния голям празник "Св. Вяра, Надежда, Любов и майка им София,
защото ти беше първата в Блог.бг, която повярва в мен, даде ми надежда - приемайки ме в кръжеца на приятелите, както и много любов във всяка твоя дума към мен. Картините ти са израз на твоята богата душевност.
Нека Вярата, Надеждата и Любовта да са винаги с теб!
цитирай
5. miraculousreligion - Много успехи, здраве и щастие на твоята дъщеря Надежда!
17.09.2007 08:14
Сърдечен поздрав за нея:
------------------------------------
НА ДЪЩЕРЯ МИ

Мило мое злато ненагледно,
как да си простя, че те въвлякох
в моите съмнения и грешки?!
Как, кажи ми, аз да те погледна
без вина и болка тежка?!

Зная, че сме хора, често губим
битката за нашите мечти,
че живота от съня ни буди,
че сме живи, ако ни боли!

Малка моя, къдрава принцесо,
гледам те и толкова съм горда,
чудо е, че мога да те имам,
ще се лутам, няма да е лесно,
но без теб не бих могла да дишам!

Искам само ти да си щастлива,

да намериш своя верен път,

да си сигурна в това, което искаш,

в колелата да не ти подлагат прът!



Малка моя, весела усмивке,

знам, че ще се случва да греша,

но дори не искам прошка, само искам

ти да знаеш, че безкрай ще те обичам,

даже да не съм на този свят!

Автор: катеринарина -Катя (http://otkrovenia.com/main.php?action=show&id=36107)
цитирай
6. zvezdichka - Много интересно ми
23.09.2007 19:07
беше да прочета за този неизвестен за мен край. И нещо, което ме заинтригува е за шевицата и това дърво на живота, за което се споменава там. Аз не успях да го видя като изображение...
Поздрави за изчерпателно поднесената информация в този пост!
цитирай
7. skribezium - Поздрави!
28.10.2007 09:29
Приятно ми беше да се запозная с този пост за с. Садина. Малко познавам Североизточна България, но и там българската земя има своето очарование и във най-малките села.
Желая ти успехи!
цитирай
8. ninaantonova - Това е едно неземно село,
28.10.2007 12:52
в което като, че ли като влезеш, имаш усещането, че е рая. Хората са някак отворени към теб, доброжелателни и усмихнати, дори в поздрава си, който е нетрадиционен - Колагеле- ти казват, а ти се усмихваш, в недоумение, как да отговориш. Естествено ако не си от този край, не знаеш, че трябва да кажеш, Алароусум. Това е нещо, предполагам, като - Салам алейкум, и отговора - Алейкум салам.
Насладете се на красотата, на духовното усещане, на позитивната насоченост за добро настроение. Желая ви успех, на всички посетили този блог и прочели този постинг. Усмивки от мен и добро настроение. Нина
цитирай
9. miraculousreligion - Честит празник - ден на будителите, мила Нинче!!
01.11.2007 12:58
Много, много лично и семейно щастие ти желая от цялото си сърце и душа!!!
Илка
цитирай
10. анонимен - Браво Нина
16.12.2007 22:08
Поздравявам те за началото на БЛОГ-а ти ! Пожелавам ти и тук успех! Дарин
цитирай
11. анонимен - deian_cd
09.01.2008 12:17
Колагеле Нина. Очите ми се насълзиха докато четях написаното от теб за родното ни село. Да наистина е вилшебно място.
цитирай
12. ninaantonova - Здравей анонимен deian_cd
09.01.2008 13:41
Благодаря ти, за коментара. Хайде обозначи се, та да си поговорим малко. Имаме какво да си кажем. Ще се радвам да установим контакт. До скоро. Усмивки от мен за най-хубавите хора на България - садинчани.
цитирай
13. анонимен - Разказа за моето
19.04.2008 21:18
родно село Садина кадето живях 10 години ме трогна но полувината неща вече ги знаех,аз съм на 14 години и в момента живея със семейството си в Испания родена съм в град Разград но винаги съм живяла в село Садина едно място което никога няма да забравя,моят роден дом и всичко хбаво което съм преживяла там,когато си ходя лятото и стъпя на родната си земя и усетя чистият въздух на горите които те посрещат аз почвам да си спомням за хубавите моменти преживяни там който иска да ми пише скайпа ми е polencetooooo94 много поздрави на всички садинчини! И незабравяйте за нашето прекрасно село!!!
цитирай
14. анонимен - здравей Нина!
19.04.2008 21:23
аз съм на 14 години,в момента живея със семейството си в Испания,но винаги съм живяла в село Садина там наистина е рай едно място което почти никой незнае едно малко кътче от земята което пази своите обичаи и своята красота ще се радвам да си пишем скайпа ми е polencetooooo94
Поздрави на всички садинчини!
цитирай
15. анонимен - thank's
12.05.2008 19:43
Blagodaria Vi,Nina,4e ste spomenala i nasheto selce v internet prostranstvoto.Az go 4eta tova ot Canada i placha v momenta.Mersi o6te edin pyt...
цитирай
16. ninaantonova - Здравейте Анонимен от Canada
12.05.2008 23:00
Много се радвам, че с нещо съм успяла да Ви развълнувам. Много бих искала да ми оставите координати, за да Ви се обадя по скайпа или чрез лично съобщение, за да се чуем. Ще очаквам Вашия отговор. Много нежни прегръдки от мен. :)
цитирай
17. анонимен - Zdraveite ,Nina
15.05.2008 08:44
Az sam na 21 g i sam studentka.Vapreki 4e sam ot Sadina i se pribiram sravnitelno 4esto vka6ti, mi se nasalziha o4ite.Vremeto prekarano na selo nikoga ne stiga i otlita neusetno.Tova e strahotno mqsto(ne samo za6toto si e moeto selo)!Otdavna ne sam hodila na mestata,kadeto sme igrali kato malki,no kato se pribera zadaljitelno 6te go napravq!Mn usmivki Ivelina
цитирай
18. анонимен - :)
16.07.2008 22:04
Sadina rulzzzzzzZzZzZz nai qkoto selooo :) . skyper:ron4i :)
Koito nee ot sadina , i nee xodil tam moje samo da sajelqva :)
By : Ron4i-b0nbon4i
цитирай
19. анонимен - anonimen
28.10.2008 19:42
Tova e moeto selo.Vapreki 4e ve4e 7 godini sam v Ruse tova e mqstoto za koeto ne spiram da mislq.Obi4am vsi4ko tam i samo koito ne go e zarnal ne se e vlubil v nego.Mnogo sam 6tastliva 4e ima hora kato vas koito pi6at za nego.Pozdravqvam vi ...........
цитирай
20. guccirush - Здравейте
05.02.2009 17:22
Много ми е приятно да ви срещна тук. Родът ми е от Садина и така ми е приятно като прочета нещо хубаво за капанците. Живея във Варна отдавна, няколко пъти съм ходил в Садина по сборове, за радост имам много роднини и ми е много готинко. Става ми и някак мило. Поздрави на всички!
цитирай
21. guccirush - :)
05.02.2009 18:30
Благодарение на блога вече си побъбрих с Поля от Испания, имаме общи познати в Садина, така се оказа. Относно човека от Канада, знам от баба и много пъти съм чувал, че имаме роднини в Канада, с които сме поддържали контакт обаче вече сме го изгубили. Да не се окажем роднини? Искам да се запозная и с Ивелина - едни от роднините ни имат дъщеря Ивелина ама на колко години бе не знам. Изобщо с всички бих искал да се запозная, така че скайпа ми е: bvlgari_, emaila: bvlgari@abv.bg, a ICQ: 300772776, Митко
цитирай
22. irenna - иренна
03.04.2009 14:37
аз живея от шест години в Разград, това което прочетох ме накара да се чувствам изключително горда, че съм от садина . Беше ми много интересно да прочета всичко това
цитирай
23. iliq21 - Садина е прекрасно село с много к...
29.04.2009 05:40
Садина е прекрасно село с много красива природа но за жалост ве4е няма много млади хора като вси4ки села и по малки град4ета но да бъдем оптимисти
цитирай
24. iliq21 - iliq
29.04.2009 05:56
Садина е много хубаво село с прекрасна природа и хора но за сажаление няма много млади хора както в пове4ето села и малки град4ета в БЪЛГАРИЯ но да се надяваме 4е скоро ще се оправят нещaта в милата ни родина
цитирай
25. анонимен - ivaningbg
19.06.2009 09:54
моят дядо е от Садина и имам там много братовчеди даже.Доколкото знам дори сегашната кметица е жената на братовчед на майка ми.как мога да издиря телефона и поне служебния?Аз лично живея в германия.
цитирай
26. ninaantonova - Здравей ivaningbg
19.06.2009 16:23
Надявам се, тези телефони да са актуални и да ти свършат работа. Желая ти късмет.
Хриска Станева Тодорова - кмет на с. Садина, тел. 06036 / 22-22;
моб. 0878 675867
Ако искаш пиши повече на лични за себе си, ще ми е приятно да си поговорим. Хубав ден. :)
цитирай
27. анонимен - nai
21.07.2009 01:00
Sadina e nai qkoto selo v cqla bg.Gordeq sym che sym ot tam.Super e krasivo i nai pekanite hora estetsveno sa ot tam. bY incredible_f // skype: rozi4kata93
цитирай
28. анонимен - guccirush
27.07.2009 12:03
до ivaningbg: е че ние може малко да се окажем роднини с тебе. Кметицата е братовчетка на баба ми. :) Поздрави на всички.
цитирай
29. анонимен - Родена съм в Садина и случаино по...
02.08.2009 16:47
Родена съм в Садина и случаино попаднах тук, търсеки снимки от това прекрасно място. Колкото до това дали се гордея със селцето... невъзможно е 4овек да не изпитва вълнение, когато се връща там, дори и за малко, няма как да не поиска да остане поне за още миг там при белите салкъми, тежките орехови сенки , ухаещите липи, прашните улици,при звука на несмазани колела на пъстри каруци. Там всичко е наше! Никои не може нито едно кътче от селцето да ни отнеме, защото ни принадлежи.
Хиляди благодарности за всички, които не забравят корените си и много много късмет!
цитирай
30. ninaantonova - Анонимен, бих се радвала да се запознаем, пък и да се чуем!
02.08.2009 22:48
Тук в блога има поне 5-6 човека, които са от Садина. Надявам се, да се намерим всички и да установим връзка. Радвам се, че обичаш това китно селце, не по-малко от мен. Аз съм влюбена в него. Лека и спокойна нощ. :)
цитирай
31. анонимен - за селото ми
13.08.2009 16:59
благодаря ви госпожо за хубавите думи за нашето село научих доста неща за история та ни които не знаех ако имате още информация пишете много се интересувам от доста време не живея там но се пребирам при всяка възможност често.....честит ви скорошен сбор...
цитирай
32. анонимен - kontakti za Nina
13.10.2009 14:16
zdravej,nina.Otdavna ne bjah vlizal tuk v toja sait.AZ se svyrzah ve4e s Hriska (kmeticata) i sym i obeshtal,kogato sym sledvashtijat pyt v BG da se vidim s neja i myja i i decata i-daj Boje-deto vika narodyt. Ako iskash da osyshtestvim vryzka eto ti moja e-mail,kydeto da mi pishesh: ivaningbg@gmx.de . i az iskam da imam vryzka s njakogo to Sadina,nishto che samo djado mi (leka mu pryst na chovek) e rodom ot tam.Obache oshte pomnja goplemite sybori vsjaka posledna nedelja ot Avgust mesec prez po-dobrite vremena. Lek den na vsichki jelaja ot syrce.
цитирай
33. hristo87 - i az sym ot sadina, zabravila si da ...
20.01.2010 13:57
i az sym ot sadina, zabravila si da spomene6 4e tam piqt mn rakiq
цитирай
34. ninaantonova - За ракия не знам дали пият, но...
20.01.2010 15:46
Че си носят ножовите в навущата със сигурност знам. Приятно ми беше. :)
цитирай
35. анонимен - dqdo mi ima6e nojove vyv vseki ygyl ...
23.01.2010 16:04
dqdo mi ima6e nojove vyv vseki ygyl na ky6tata i po 2 prepsani na krysta v koburi
цитирай
36. анонимен - ee tui nashto selo e super qko mn si go ...
23.01.2010 16:42
ee tui nashto selo e super qko mn si go obichkam mn se zabavlqvame kato sme tam :P
цитирай
37. ninaantonova - Анонимен 35 и 36 защо не се обозначиш...
23.01.2010 17:35
Ще ми е приятно. Виж колко много хора сна писали за нашето село, и то те са от село Садина. Ще се радвам да направим една среща това лято. Желая ти хубав ден. :)
цитирай
38. анонимен - i az sam ot Sadina, shte se radvam da napravim vrazka
15.02.2010 23:01
skype - yonchina_
e-mail - pion@abv.bg
цитирай
39. анонимен - zdraveite vsichki, koito ste ot tam ...
16.04.2010 19:00
zdraveite vsichki , koito ste ot tam ili ste posetili tova selo.az sum prekarala detstvoto si ivssichki vakancii tam. imam nai- chistite i krasivi spomeni ot tam.baba mi i djdo mi bjha ot sadina.i do dnes obicham da hodj tam,zarezdam se s energij.a kakvi spomeni imam ot saborite ot seloto....prikazno e.vsjka ulica mi govori za minaloto, a horata bjha tolkova dobri i prikazlivi...pri vsjko otivane tam , se chuvstvam obnovena.ste se radvam, ako se saberete, ste prisustvam i az. pishete...........
цитирай
40. анонимен - kapanci
25.07.2010 15:02
eiiiiiiiiii, hora, samo sled mesec e nashijt subor na sadina.daite da se suberem tam pone za subora ,pone za den-dva .za da ne e zapustjlo seloto za tradiciite.pochitaite tradiciite,zastoto inache sme durvo bez koren.
цитирай
41. анонимен - sadina
01.01.2012 15:31
chestita nova godina na vsichki bulgari , i v chastnost na kapancite.jelaj na kmeticata i na jiveestite v sadina zdrave, dulgoletie , za da im se radvame oste dulgo vremei mnogo priatni emocii , osobeno okolo sabora v seloto.pregrustam vsichki vi i vi obicham.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: ninaantonova
Категория: Изкуство
Прочетен: 1090503
Постинги: 96
Коментари: 1289
Гласове: 26716
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031